Aktualności

Tekst:

Instytut Spraw Publicznych

Podziel się

Biuletyn Kompas - Forma wniosku o udostępnienie informacji publicznej: wyrok WSA


Jednym z problemów, stale pojawiających się w związku z tematyką partycypacji publicznej, jest kwestia udostępniania obywatelom informacji publicznej. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie 30 marca bieżącego roku wydał orzeczenie (sygn. akt II SAB/Lu 10/12), w którym wypowiedział się na temat dopuszczalnej formy wniosku o udostępnienie tego rodzaju informacji.

Rozpoznawana przez WSA skarga dotyczyła wniosku skierowanego przez pewne stowarzyszenie do burmistrza gminy z prośbą o udostępnienie informacji związanych z funduszem sołeckim. Stowarzyszenie przesłało wniosek w formie dokumentu elektronicznego i zostało wezwane przez burmistrza do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Burmistrz wskazał, że „podania wnoszone w formie dokumentu elektronicznego powinny być uwierzytelnione przy użyciu mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo ust. 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i powinny zawierać dane w ustalonym formacie, zawartym we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru.” Stowarzyszenie odmówiło uzupełnienia tego braku argumentując, że zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej, wniosek może być złożony nawet ustnie, bez zachowania jakichkolwiek wymogów formalnych. W odpowiedzi burmistrz poinformował stowarzyszenie o pozostawieniu jego wniosku bez rozpoznania. Stowarzyszenie skierowało więc skargę na bezczynność organu do sądu administracyjnego.

Sąd uznał, że okoliczności sprawy nie uzasadniają bezczynności burmistrza. Jak czytamy w uzasadnieniu wyroku, „podmiot zobowiązany do udzielenia informacji publicznej (…) nie ma prawa żądać przy wniosku przesłanym w formie elektronicznej autoryzowania go przez wnioskodawcę bezpiecznym podpisem elektronicznym, chyba że wnioskodawca domaga się informacji przetworzonej. Intencją ustawodawcy w zakresie udostępniania informacji publicznej było bowiem odformalizowanie postępowania w tym zakresie, w celu zapewnienia realizacji konstytucyjnej zasady jawności życia publicznego.” Ustawa o dostępie do informacji publicznej dopuszcza nawet – w przypadkach, gdy informacja może być udzielona niezwłocznie – jej udostępnienie w formie ustnej lub pisemnej bez konieczności składania pisemnego wniosku. Wniosek o udostępnienie informacji publicznej może więc przybrać dowolną formę, „a osoba jej żądająca nie musi nawet w pełni być zidentyfikowana, tym bardziej, że nie musi wykazywać ani interesu faktycznego ani prawnego (o ile nie dotyczy udzielenia informacji przetworzonej).” Brak autoryzowanego podpisu pod wnioskiem przesłanym w formie elektronicznej nie stanowi zatem braku formalnego. WSA uznał więc, że burmistrz pozostawał w bezczynności i zobowiązał go do rozpoznania złożonego przez stowarzyszenie wniosku.


Autor: Anna Krajewska

Źródła: www.rp.pl, http://orzeczenia.nsa.gov.pl


Tekst przygotowano w ramach projektu "Decydujmy razem. Wzmocnienie mechanizmów partycypacyjnych w kreowaniu i wdrażaniu polityk publicznych oraz podejmowaniu decyzji publicznych" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. 



Zapisz się do newslettera
Newsletter