Apetyt na Europę

Podziel się

Nagroda Polsko-Niemiecka dla Gimnazjum w Löcknitz


Gimnazjum w Löcknitz zostało właśnie uhonorowane Nagrodą Polsko-Niemiecką. Słusznie przyznano ją jednostce, która swoją działalność kieruje do najmłodszego pokolenia i jednocześnie działa na polsko-niemieckim pograniczu.
     Wyróżnienie nadawane jest organizacjom i osobom w sposób szczególny przyczyniającym się do zbliżenia Polaków i Niemców. Jak pokazują badania Instytutu Spraw Publicznych przeprowadzone w ostatnich miesiącach na terenie, na którym istnieje Gimnazjum, faktycznie spełnia ono tę rolę. Placówka powstała w latach dziewięćdziesiątych w miejscowości położonej 40 km od granicy z Polską.  Gmina, w której istnieje, podjęła ścisłą współpracę z Policami, po polskiej stronie, co pozwala na rzeczywistą wymianę doświadczeń i stały kontakt dwóch środowisk – polskiego i niemieckiego.

Dlaczego warto?
     W klasach licealnych gimnazjum w Löcknitz uczniowie mogą zdać dwa egzaminy maturalne i dzięki temu otrzymują świadectwa obu krajów, co otwiera im drogę na studia bez przeszkód po obu stronach granicy. Przez naukę w dwujęzycznym środowisku uczniowie nabywają kompetencje międzykulturowe, które zapewnią im łatwiejszy start na obu rynkach pracy, szczególnie na regionalnym, z którego regularnie odpływają młodzi ludzie w stronę landów zachodnich. Lokalne firmy, z uwagi na rosnącą liczbę polskich klientów, chętnie zatrudniają osoby dwujęzyczne, często właśnie absolwentów Polsko-Niemieckiego Gimnazjum.
     Ponad to szkoła definiuje swoją rolę jako pośrednik i łącznik w umacnianiu dialogu polsko-niemieckiego. Jej przedstawiciele tłumaczą, że ich zadaniem jest: „Budowanie mostów do sąsiada przez uczniów, rodziców, tak, żebyśmy stali się zupełnie normalnym regionem przygranicznym, nie mieli już granic w sensie mentalnym, a tylko granicę geograficzną.”

Integracja uczniów i rodziców
     Ponadgraniczna i międzykulturowa filozofia szkoły odzwierciedla się także w pracy rodziców – każda klasa ma niemieckiego i polskiego członka rady rodzicielskiej, którzy w równym stopniu mogą reprezentować interesy rodziców i ich dzieci. Jednak zaangażowanie rodziców polskich, w porównaniu z rodzicami niemieckimi, strona niemiecka ocenia jako minimalne. Przypuszczalnie może to wynikać z bariery językowej lub z obciążenia zawodowego polskich rodziców, którzy z reguły pracują w Polsce (Löcknitz leży tak blisko granicy, że wielu Polaków kupiło tam domy, ale nadal pracuje w Szczecinie). Nie bez znaczenia jest także tradycja współpracy rodziców ze szkołą, jaka od lat tworzyła się w Niemczech. Niemieccy rodzice przywykli do aktywnej partycypacji w życiu wspólnoty szkolnej. Dla polskich rodziców, ze względu na raczej hierarchiczną strukturę polskich szkół, jest to nowością i dlatego tylko w ograniczonym stopniu angażują się w szkole. Znacznie szybciej niż dorośli integrują się dzieci i młodzież, co w dalszej kolejności pociąga jednak, jak wyraźnie pokazują badania ISP, także integrację dorosłych Polaków i Niemców.

Nie tylko jedna szkoła
Gimnazjum w Löcknitz to oczywiście nie jedyne miejsce, gdzie następuje integracja polskich i niemieckich uczniów. W regionie przygranicznym istnieje wiele szkół, gdzie wspólnie uczą się Polacy i Niemcy, choć są to placówki niemieckie, bez tak specjalnego podejścia do polsko-niemieckiej integracji jak nagrodzona placówka. Nagroda dla niej jest więc także zwróceniem uwagi na działania edukacyjne w całym regionie, które realnie przyczyniają się do lepszego zrozumienia się Polaków, którzy coraz częściej kupują mieszkania i domy po niemieckiej stronie granicy oraz lokalnych, niemieckich mieszkańców. Jest także podkreśleniem pozytywnych efektów zachodzącej na pograniczu, można powiedzieć, od podstaw, integracji, która konkretnie oddziałuje następnie na obydwa społeczeństwa.


Fragmenty tekstu oraz wyniki badań pochodzą z książki: A. Łada, J. Segeš Frelak (red.), Znikająca granica. Nowa polska migracja do Niemiec – perspektywa lokalna, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012 [pl]  [de]

Zapisz się do newslettera
Newsletter