Projekt Team Hub! to dwuletni projekt współfinansowany przez Komisję Europejską (Dyrekcję Generalną ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego), w ramach linii budżetowej SOCPL-2021-IND-REL, mający na celu poprawę wiedzy specjalistycznej w dziedzinie stosunków przemysłowych. Projekt trwa 24 miesiące (sierpień 2022 - lipiec 2024). O samym projekcie można przeczytać tutaj.
Team Hub! łączy badania źródeł wtórnych i badania empiryczne, a także przewiduje wzajemne uczenie się i działania sieciowe w celu przeanalizowania cech i wyzwań związanych z łańcuchem dostaw w e-commerce następujących krajach: Belgii, Estonii, Francji, Finlandii, Niemczech, Grecji, Włoszech, Polsce oraz Hiszpani. Raport wprowadzający do Projektu można znaleźć
tutaj. Pierwsza faza projektu składała się ze wstępnego przeglądu literatury, mającego na celu opracowanie analizy krajowego tła e- commerce i logistyki. Celem było zidentyfikowanie i ocena informacji i danych na temat kluczowych trendów i cech w łańcuchach dostaw e-commerce, ze szczególnym naciskiem na kluczowych graczy rynkowych i dominujące modele biznesowe, warunki pracy i zatrudnienia, działania partnerów społecznych i warunki zatrudnienia. Rezultatem tego działania była publikacja dziewięciu krótkich dokumentów zawierających analizę na poziomie krajowym. Można je przeczytać
tutaj.
Druga faza składała się z empirycznych badań jakościowych mających na celu dostarczenie szeregu krajowych studiów przypadku ilustrujących kluczowe cechy wybranych modeli biznesowych, praktyki i osiągnięcia związków zawodowych oraz przykłady negocjacji zbiorowych w e- commerce. Raport składa się ze zbioru 27 studiów przypadków przeprowadzonych przez partnerów projektu na poziomie krajowym i uporządkowanych według krajów.
W ramach projektu Team Hub! odbyły się dwukrotnie Team Hub Days -w
Warszawie i
Rzymie - komentuje Barbara Surdykowska Instytut Spraw Publicznych. E- commerse staje się coraz ważniejszym elementem sektora handlu a co za tym idzie badanie modeli biznesowych, warunków pracy i rokowań zbiorowych w tym obszarze staje się niezbędne dla poznania tendencji, które wyznaczają przyszłość handlu – dodaje ekspertka.
Raport ze studiami przypadków można znaleźć
tutaj (wersja polska) lub
tutaj (wersja angielska)